«Tilbake til oversikt
Bygg #177

M/S Ronja Superior

Sølvtrans AS som mottar skipet, er hjemmehørende i Ålesund i Møre og Romsdal.
Dette er den 9. brønnbåten som leveres fra Aas Mek. Verksted A/S til Sølvtrans A/S i Ålesund.

M/S RONJA SUPERIOR

Brønnbåt type AAS 1002 STDE

 

Aas Mek. Verksted A/S

leverer den 1. desember 2007 sitt nybygg nr. 177, en brønnbåt av typen AAS 1002 STDE. Dåpsseremonien blir arrangert den 1. desember kl.13.00 ved verftets kai på Vestnes. Fernanda Gamlem skal være gudmor, og Vestnes Musikklag kommer for å spille. Etter dåpen blir det arr. dåpstur med nybygget på Romsdalsfjorden.

Rederiet

Sølvtrans AS som mottar skipet, er hjemmehørende i Ålesund i Møre og Romsdal. Dette er den 9. brønnbåten som leveres fra Aas Mek. Verksted A/S til Sølvtrans A/S i Ålesund.

ARRANGEMENT

Båten er utstyrt og arrangert spesielt for føring av levende fisk i lukket system uten utslipp av vann e.l. under transport, ved lossing o.l. I tillegg er båten arr. for transport av levende fisk i vanlig åpen brønn.

Båten er utstyrt med stort RSW anlegg for nedkjøling av fisken under transporten, slik at fisken er klar til produksjon når den ankommer til slakteriet.

Den er også arrangert for sortering, avlusing samt bulkføring av fisk.

Dette er den første brønnbåten vi bygger som har diesel elektrisk fremdriftsstystem. Dette som et ledd i videre utvikling av denne skipstypen for å optimalisere drivstoff forbruk og driftsprofilen på fartøyet, og bidra med erfaringsdata for videre utvikling av brønnbåter.

Denne brønnbåt typen er arrangert med shelterdekk noe som bidrar til å gjøre båten ”tørrere” på dekk og langt tryggere for mannskapet for ferdsel på dekk ved seilas på åpne havstrekninger og dårlig vær. Dette dekksarealet gir også et større innendørs areal for montering av spesialutstyr på dekk.

Lastekapasiteten er på 1000 m3 fordelt på 2 lasterom med skyveskott og trykk laste- og lossesystem.

Båten er utstyrt med et system for lufting og avgassing av resirkulert vann i lasterommene. Systemet består av et skimmer system med lufting og avskumming, der avledet skum nedbrytes til flytende væske som oppsamles og desinfiseres med varmebehandling før det slippes tilbake til sjø. Dette er en automatisk selvregulerende prosess som vil gjøre det mulig å frakte fisk i lukket system over lengre avstander uten utslipp av noen art til omgivelsene under transporten.

Båten er spesielt tilpasset for det skotske markedet og er designet / arrangert for å tilfredsstille meget strenge krav til fiske transport i lukkede system, dyrehelse, miljø og hindring av smittespredning o.l. fra myndighetene innenfor EU.

INNREDNING

Det er innredningsfasiliteter for seks personer, fordelt på fire enmannslugarer og en tomannslugar, alle med egne dusj og toalett.

Båten er arrangert med stor og romslig messe og salong, vaskerom, garderobe, kaffibar, sauna, m.m.

Rorhuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system, fjernstyring av all last og fiske håndtering m.m.

På hoveddekk er det innredet eget laboratorium for bruk til overvåking av vannkvalitet og tilstand til fisken. Laboratoriet benyttes av mannskap, veterinærer og forskere som vil kunne utføre kontinuerlig analyse av vannkvalitet, prøver av fisken og lignende arbeid samtidig som båten er i drift med transport av fisk.

ELEKTRONISK UTSTYR

Båten er godt utstyrt med elektronisk utstyr i henhold til fartsområde og regler.

LASTEARRANGEMENT

Lasterommet er på totalt 1000m3 fordelt på 2 rom med skyveskott og trengesystem. For lasting og lossing av levende fisk er båten arrangert med trykk laste- og lossesystem med telling. I tillegg er det montert et dobbelt vakuumpumpe anlegg med 2 x 5000 l tanker med sorterings- og telleutstyr.

Eget system er installer for overvåking av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og vannet i lasterommet etter utlossing.

Lasterommet er tilknyttet et RSW anlegg med kapasitet på ca. 900.000 kcal/t for nedkjøling av vann og fisk ned til -1,5 grader C. Alle system, maskineri, overvåking og lignende fjernstyres og logges fra bro via automasjonsanlegg. Båten er også utstyrt med lys og undervanns kamera for overvåking av fisken i lasterommet under transport.

For rengjøring og desinfisering av lasterom er det montert et fjernstyrt høytrykksvaskersystem  med desinfiserings- og skumleggingsutstyr. 

DEKKSUTSTYR

På hoveddekk er det montert en Palfinger 32 t/m lossekran, samt en 23 t/m Palfinger-kran med radiostyring på poopdekk akter med 1,5 t vinsj.

Båten er utstyrt med sorteringsanlegg for sortering og telling av fisk i 3 ulike størrelser samt smolt telling

MASKINERI

Det elektriske fremdrifssystemet er levert av Siemens. I maskinrommet er det montert 5 stk generatorsett  type Volvo Penta D16 MG med Stamford generatorer type HCM534E1. Båten har Finnøy gear og propellanlegg.

 For best mulig manøvrering, er det montert hydrauliske sidepropell for og akter, hver på 300 kW.

    

Dimensjoner

 

Lengde o.a. 57,07 m
Lengde p.p 51,44 m
Bredde

12 m

Dybde i riss 5,10 m
Tonnasje 1256 Brt
Lasteromskap. 1000 m3
Servicefart 14 knop